czwartek, 26 kwietnia 2012

Wyniki testów

O testach psychologicznych pisałem w tym miejscu. Ania odebrała dzisiaj wyniki z Poradni Pedagogiczno - Psychologicznej. Oto ich treść:

"Dnia 29.03.2012r Madzia lat 4 została zgłoszona do tutejszej Poradni przez rodziców z prośbą o przeprowadzenie oceny rozwoju poznawczego. Dziewczynka korzysta z wczesnego wspomagania rozwoju, oraz z kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną (autyzm, niepełnosprawność ruchowa).

Magdalena była kilkakrotnie diagnozowana. Diagnoza psychologiczna z września 2009r przeprowadzona przez psychologa Ośrodka Adaptacyjno - Rehabilitacyjnego w Gliwicach wykazała, iż rozwój psychomotoryczny dziecka przebiega z opóźnieniem i jest zaburzony. Zaobserwowano nieprawidłowe reakcje i zachowania ze spektrum autystycznego, bardzo ograniczony kontakt wzrokowy, negatywizm przy zmianie zachowania, oraz zaburzony rozwój mowy czynnej - dziewczynka bez komunikacji. Ponowne badanie z dnia 12.01.2011r wykonane przez psychologa Zespołu Szkół Specjalnych nr 41, do którego obecnie uczęszcza dziewczynka wykazało, że Magda poczyniła postępy w rozwoju, ale jej rozwój psychoruchowy jest nadal opóźniony i nieharmonijny, z największym deficytem w obrębie mowy czynnej i komunikacji, przy wyższym poziomie potencjalnych możliwosci umysłowych. 

Ostatnie - niniejsze - badanie psychologiczne z dnia 28.03.2012r wykonane Skalą Leitera P-93 wykazało, że rozwój inteligencji niewerbalnej (mierzonej w oparciu o analizę i syntezę wzrokową) przebiega na poziomie przeciętnym. Dziewczynka prawidłowo segreguje klocki i obrazki wg trzech kategorii, np. liczby, kształty geometryczne, kolory. Dobrze radzi sobie z uzupełnianiem obrazków, poprawnie odtwarza proste wzory z klocków. Natomiast nie radzi sobie z zadaniami wymagającymi operowania posiadaną wiedzą Rozwój grafomotoryczny jest opóźniony - etap bazgrot (formy kuliste i linie).

Rozwój mowy biernej przebiega w granicach normy dla wieku. Dziewczynka poproszona prawidłowo wskazuje podstawowe kolory, kształty geometryczne, oraz odpowiednie elementy na obrazku. Również prawidłowo wskazuje mniejszy - większy przedmiot, lub dłuższy - krótszy. Układa cyferki wzrastająco od 1 do 8, poproszona prawidłowo wrzuca odpowiednią ilość klocków do pudełka (sprawdzono w zakresie do 10).

Mowa czynna jest niewykształcona. Dziewczynka wymawia samogłoski, sporadycznie spółgłoski "p" i "m". Czasami wykonuje ruchy wargami naśladujące artykulację, porozumiewa się za pomocą gestów i mimiki. 

Kontakt społeczny z dzieckiem jest dosyć powierzchowny - dziewczynka podporządkowywała się wymogom badania, wykonywała kierowane do niej polecenia, podała rękę na do widzenia, ale kontakt wzrokowy był krótkotrwały i przypadkowy. 

WNIOSKI:

Na podstawie przeprowadzonych badań, obserwacji, oraz wywiadu z matką dziecka, stwierdza się, że rozwój dziecka jest bardzo nieharmonijny i opóźniony. Umiejętności wykonawcze są odpowiednie do wieku dziecka, podobnie jak rozumiany zasób słownictwa, rozumienie mowy, natomiast rozwój mowy czynnej jest znacznie opóźniony i zakłócony. 

WSKAZANIA:

1. Zapewnić dziecku kontakt z prawidłowo rozwijającymi się dziećmi, w celu naturalnej stymulacji rozwoju mowy, oraz uczenia zachowań społecznych;

2. Kontynuować intensywną terapię logopedyczną, oraz stymulację rozwoju poznawczego. 

Po dodatkowe informacje o dziecku, lub wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości należy zwracać się do specjalistów Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, którzy diagnozowali dziecko". 



M. Szczerbicka - Grzybowska
mgr psychologii
specjalista ds tyflopedagogiki


Z-ca Dyrektora Poradni Psychologiczno -
- Pedagogicznej w Zabrzu
mgr Małgorzata Boruc. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz